Beoordelingen Van Crosstrainers | Voordelen | Training | Calorieën

Meer dan 3 miljoen mensen maken op een verkeerde manier gebruik van crosstrainers wat resulteert in een hoog aantal rugletsels als gevolg van een slechte houding en te weinig kennis (nieuwsbericht). Dus voordat je naar je lokale sportschool gaat of gaat investeren in de aanschaf van een crosstrainer willen we je hier bij de Elliptical Trainer Store de meest recente/huidige informatie over crosstrainers geven die je op het internet kunt vinden zodat je je goed kunt verdiepen in:

Crosstrainer: recensies | voordelen | workouts | calorieën verbranden

Maar eerst, laten we eerst eens kijken naar de theorie van de crosstrainer en hoe deze tot bloei kwam…

Een cross-trainer (ook wel een X-trainer genoemd) is een vast apparaat om oefeningen mee te doen en wordt gebruikt om te traplopen, wandelen of hardlopen zonder die extreme druk op de gewrichten te simuleren, vandaar dat het ook de kans op blessures verkleint. Om deze reden kunnen ook mensen met een aantal blessures gebruikmaken van een crosstrainer om in vorm te blijven omdat het slechts een gering effect op je lichaam heeft. Een crosstrainer kan zo een cardiovasculaire training zonder impact bieden die natuurlijk kan verschillen qua intensiteit op basis van de snelheid van de training en de keuze van de weerstand door de gebruiker.

Crosstrainers kwamen in de jaren 1990 voor het eerst op de markt en werden toen geproduceerd door Precor.

De meeste fitnessapparaten bieden oefeningen voor het boven- en onderlichaam (hoewel sommige ontwerpen de bovenste lichaamsdelen eigenlijk niet zo goed aanspreken). Hoewel crosstrainers worden beschouwd als aparaten met een minimale impact zijn ze een goed voorbeeld van een dragende soort training. Ze kunnen zelf worden aangedreven door de gegenereerde beweging van de gebruiker of voor een verandering van de beweging worden aangesloten op elektronische consoles en weerstand systemen.

Overzicht:

In 1995 introduceerde Precor de Elliptical Fitness Crosstrainer (EFX), het eerste apparaat dat in staat was om de voet van hiel tot teen te laten rollen waardoor het rennen kan simuleren. Het gepatenteerde mechanisme kreeg ook een achterste vliegwiel en een voorwaarts voetpedaal waardoor het die gladde, elliptische beweging kan creëren. Dit is essentieel voor het comfort van de voet en het vermindert verdoving van de voet die je wel op andere vaste cardio-apparatuur kunt ervaren. Deze methode wordt gecategoriseerd als “low impact” omdat de hielen van de gebruiker in contact blijven met de pedalen waardoor er minder spanning komt te staan op de spier en de pees in het been. Gebruikers op de crosstrainers bewegen vloeiend en kunnen zo een Relative Perceived Exertion (RPE) bereiken. Zo heeft de persoon die aan het trainen is eigenlijk niet het gevoel dat ze zo intensief trainen als ze werkelijk doen.

Soorten crosstrainers (een beetje wetenschappelijk… WAKKER BLIJVEN!):

Er zijn drie soortencrosstrainers, gecategoriseerd door de motor of het “aandrijf” gebied. Het eerste ontwerp van een crosstrainer is het “achterwielaandrijf” type. Het “voorwielaandrijf” type werd daarna ontworpen. De nieuwste innovatie is het ontwerp met een aandrijving in het “midden”. Bij sommige modellen kan de helling worden ingesteld en de pedaal-koppelingen kunnen worden aangepast om zo verschillende pedaalbewegingen te kunnen produceren.

De instelbare helling, automatisch of handmatig, wijzigt de hoek van het apparaat en verhoogt naast dat het de pas verlengt ook de intensiteit waarmee je traint. Dit zorgt ervoor dat je je door het doen van oefeningen vooral op de onderste ledematen richt.

De meeste crosstrainers hebben voorgeprogrammeerde programma’s die je kunt gebruiken om automatisch verschillende hellingen, weerstand en paslengte tijdens een training te krijgen. Sommige crosstrainers kunnen ofwel in een achterwaartse of voorwaartse richting worden aangedreven.

Crosstrainers worden voornamelijk aangedreven door de benen en velen ontwerpen hebben handvathendels aangesloten op elk pedaal op de armen te ondersteunen en zodat je ze kunt gebruiken als een secundaire bron bij het aandrijven van het apparaat. De gebruiker pakt de hendels vast op schouderhoogte en duwt en trekt hen terwijl ze de voeten naar achteren en naar voren bewegen om een loopbeweging te simuleren.

Dus de oscillerende deal met bewegingen zijn onafhankelijk gecoördineerd met de ingesnoerde pedaalbewegingen. Inadequaat gemaakte machines zijn ook gebaseerd op beenkracht van de gebruiker, wat extreme handgreepsnelheden produceert als gevolg van de mechanische verhouding die onvoldoende voordeel biedt aan de handgreephendels. Dergelijke apparaten geven de gebruiker het gevoel alsof zijn/haar armen gewoon meebewegen in plaats van deel te nemen aan de oefening.

De veel betere ontwerpen zorgen voor een uniforme combinatie van een arm en been oefening in de juiste verhoudingen. Sommige merken produceren veerkrachtige commerciële modellen met uitgebreide programma’s die geschikt zijn voor veelvuldig gebruik en deze apparaten vind je dan ook meestal in een sportschool. De prijzen van deze crosstrainers liggen meestal tussen de £ 3.000 of $ 4.750. Ontwerpen die geschikt zijn voor thuisgebruik beginnen bij ongeveer £ 200 of $ 296.

Voordelen van een crosstrainer:

Een crosstrainer is vergelijkbaar met een loopband qua inspanning van de beenspieren en het hart. Crosstrainers zorgen voor een breed scala aan been bewegingen die een combinatie zijn tussen die van fietsen op een hometrainer en lopen op een loopband. Onderzoeken hebben inderdaad uitgewezen dat de snelheid waarmee je calorieën op een crosstrainer verbrand overeenkomen met die op een loopband.

Thomas Altena, professor voedings- en inspanningsfysiologie aan de Universiteit van Missouri, Columbia, onderzocht het vasthouden van zuurstof, melkzuur, de hartslag en bekeek ook de snelheid en inspanning om loopbanden en crosstrainers met elkaar te kunnen vergelijken en hij ontdekte dat de “fysiologische reacties in verband met elliptische oefening bijna identiek aan de oefeningen op de loopband waren”.

Het is echter wel belangrijk om te weten dat de weerstand op de crosstrainer afhankelijk van de gebruiker relatief hoger kan zijn. Omdat gebruikers hun voeten namelijk niet van de pedalen halen is er minder druk en hoor je geen voetstap geluid zoals wel het geval is als er wordt getraind op loopbanden.

Uit een onderzoek dat in 2002 werd uitgevoerd door de universiteit van Idaho blijkt dat je door het variëren van de slaglengte op een crosstrainer een groter scala aan spiergroepen kunt aanspreken. De studie toonde ook aan dat als de pas wordt verlengd er meer calorieën worden verbrand zonder een grotere mate van waargenomen inspanning van de gebruiker. Deze studie ondersteunt de beweringen die zijn gemaakt over de verstelbare paslengte functie op sommige nieuwere crosstrainers.

Hoe kun je het het beste gebruiken?

Hoewel dit kan variëren tussen de talrijke modellen moet de gebruiker op een crosstrainer een comfortabele staande positie met zijn/haar rug in een neutrale positie innemen (met een rechte rug! BELANGRIJK). De gebruiker moet knieën, heupen en enkels op een lijn houden; en ervoor zorgen dat het gewicht wordt verdeeld tussen de hielen en de ballen van de voeten. De gebruiker kan de leuningen vast pakken om een vloeiende gecontroleerde beweging, hetzij in een voorwaartse of omgekeerde beweging te maken en het is belangrijk om de beweging efficiënt en voortdurend te houden.