Is de crosstrainer goed om gewicht te verliezen?

Crosstrainers zijn aërobe oefeningsapparaten waarbij je, tegen de weerstand van het apparaat in, op de pedalen trapt en op sommige versies kun je ook de hendels heen en weer bewegen voor een meer intensieve training. Net als bij andere aërobe oefeningsapparaten – zoals hometrainers en loopbanden – zijn crosstrainers efficiënte hulpmiddelen om je te helpen gewicht te verliezen. Het aantal calorieën dat je verbrandt hangt af van de instellingen en hoe intens de training is die je volgt.

Verbrand calorieën om gewicht te verliezen

Er is geen twijfel over mogelijk dat je op de crosstrainer wat calorieën zult verbranden waardoor je natuurlijk ook gewicht zult verliezen, op voorwaarde dat je ook een gezond dieet volgt. Volgens de Harvard Health Publications kan iemand die ongeveer 65 kilo weegt tijdens een workout van 30 minuten op de crosstrainer 270 calorieën verbranden, iemand die ongeveer 75 kilo weegt 335 calorieën verbranden en iemand die ongeveer 85 kilo weegt 400 calorieën verbranden. Hogere intensiteit workouts verbranden meer calorieën en helpen je om sneller gewicht te verliezen. Om maximale gewichtsverlies voordelen te kunnen krijgen moet je de handgrepen van het apparaat slechts minimaal gebruiken; laat ze je gewicht niet ondersteunen.

Word meester over je crosstrainer

De meeste crosstrainers bieden twee of drie belangrijke opties om je training mee te kunnen intensiveren. Het verhogen van de snelheid van het apparaat, waardoor je meer stappen per minuut kunt nemen, is het equivalent van een sneller gaan lopen als je zou hardlopen. Het verhogen van de helling simuleert het bergop lopen. Het stimuleren van de weerstand maakt het moeilijker om te stappen, wat je kunt vergelijken met alsof je in het zand op het strand zou lopen. Het verhogen van een van deze instellingen dwingt je om harder je best te doen tijdens het trainen, wat betekent dat je meer calorieën zult verbranden en je gewichtsverliesdoelen sneller zult bereiken.

Verhoog de calorieverbranding door het gebruik van intervallen

Met een interval training verbrand je meer calorieën dan met een training waarin je in een gestaag tempo traint. Om een interval training op een crosstrainer uit te kunnen voeren, moet je bepalen hoe hard je voor een bepaalde tijd, van tenminste 20 minuten, kunt trainen. Wissel dat dan af met periodes waarin je op je basisniveau traint met tussenpozen waarin je harder dan normaal traint. Doe bijvoorbeeld een warming-up zoals je normaal zou doen en ga dan gedurende twee minuten op je standaardniveau verder. Vervolg dit met een interval van twee minuten waarin je met een hogere intensiteit je oefening doet. Houd dat patroon voor de rest van de training vol.

Geniet van je crosstrainer

Crosstrainers hebben ten opzichte van andere aërobe apparaten een aantal voordelen. In vergelijking met loopbanden hebben de crosstrainers minder impact op je lichaam, waardoor je beter in staat bent om je gewrichten, je voeten en je onderrug te beschermen. Op een crosstrainer kun je de helling aanpassen om zo verschillende beenspieren aan te spreken en zo kun je spieren trainen die je bijvoorbeeld op een hometrainer niet kunt trainen. Je kunt ook naar achteren trappen om je hamstrings en kuiten in vorm te krijgen.