Het Gerbuik Van Een Crosstrainer

Het is niet erg als je denkt dat de enige manier waarop je je cardio capaciteit kunt vergroten, calorieën kunt verbranden en gewicht kunt verliezen, is door op en neer op een loopband te springen of om op een regelmatige basis op een fiets te stappen. Hoewel dit goede vormen van lichaamsbeweging zijn, hebben ze de neiging om teveel druk uit te oefenen op de gewrichten en dientengevolge pijn te veroorzaken. Als je al een groot aantal fitnessapparaten hebt geprobeerd, maar nog nooit op een crosstrainer hebt gestaan, wordt dat echt eens tijd.

Tijdens de jaren ’80 werden de cross-country ski-apparaten erg populair ter vervanging van hometrainers en loopbanden. Dit kwam omdat deze machines gezondheid fans de kans gaven om meer te kunnen trainen en in zeer korte tijd van veel voordelen te kunnen profiteren. Hoewel de cross-country apparaten uitstekend waren, vonden de meeste mensen de bewegingen wel enigszins afwijkend en dus een beetje belastend.

Dit is dan ook de reden dat de fabrikanten van gezondheid- en fitness apparaten het ontwerp gingen wijzigen om meer te kunnen simuleren wat mensen in het normale dagelijkse leven doen, namelijk: lopen, wandelen, fietsen en skiën, maar dit keer met een elliptische beweging. De fabrikanten waren van mening dat een elliptische beweging weinig of zelfs helemaal geen impact zou hebben. Als gevolg daarvan konden mensen vaker oefeningen doen en meer calorieën verbranden zonder noodzakelijkerwijze moe of zelfs geblesserd te raken.

Het is normaal om vraagtekens te zetten bij de effectiviteit van een crosstrainer om calorieën te verbranden. Maar toch zijn er vandaag de dag duizenden crosstrainers beschikbaar op de markt en de vraag is hoe effectief deze apparaten zijn bij het verbranden van calorieën en hoe sterk dit kan variëren per apparaat.

Fabrikanten van bepaalde merken beweren dat je op hun apparaten meer dan 700 calorieën per uur kunt verbranden. Hoewel dit wel of niet waar kan zijn, hangt het aantal calorieën dat je kunt verbranden volledig af van hoe het apparaat wordt gebruikt, wie het apparaat gebruikt en wat de hoeveelheid tijd is die men investeert in de training. De hoeveelheid calorieën die je kunt verbranden op een crosstrainer zijn zeker net zoveel als die je zou verbranden op een cross country ski-apparaat.

Een crosstrainer heeft natuurlijk voor- en nadelen. Ten eerste kan het worden gebruikt voor fitness op elk niveau, door elke leeftijdsgroep en geeft het het hele lichaam in de kortst mogelijke tijd een workout. Omdat het een low-impact oefening is, is het apparaat zelfs geschikt voor ouderen. Het apparaat produceert zeer weinig lawaai; dus je hoeft je favoriete programma op tv of op de radio niet te missen omdat je aan het trainen bent.

De nadelen komen voort uit de voordelen. Want omdat het zo makkelijk te gebruiken is, hebben veel mensen de neiging om het te misbruiken; ze vergeten de betekenis van een goede warming up. Anderen hebben de neiging om hun hartslag tot het maximum te belasten. Wegens gebrek aan impact kun je gedurende de hele training weinig calorieën verbranden als je weinig inspanning levert. Bij de aankoop van een crosstrainer is het altijd raadzaam om een kleine test te doen, wat dus betekent dat je het beste kunt gaan winkelen, gekleed in sportkleding om het apparaat eerst eens uit te proberen. Er zijn verschillende modellen en merken beschikbaar. Bekijk de verschillende functies goed en selecteer een crosstrainer die goed past bij jouw budget. Maar voordat je op zoek gaat naar een nieuw apparaat moet je eerst even je arts raadplegen en bespreken of een crosstrainer en de training die daar bij hoort wel geschikt is voor jouw gezondheid.