Het selecteren en het effectief gebruikmaken van een crosstrainer

De crosstrainer combineert de beweging van-trap lopen met cross-country skiën waardoor het een aërobe-training met een low-impact is. Veel crosstrainers gebruiken afwisselend trek- en duwbewegingen om ook het bovenlichaam een workout te geven terwijl je stapt. De pedalen kunnen ook omgedraaid worden (achteruit), wat niet alleen de spieren dan op een iets andere wijze traint, maar ook enige variatie aan de training zelf toevoegt.

Er zijn twee hoofdtypen van crosstrainers beschikbaar: achterwielaandrijving en voorwielaandrijving apparaten. Crosstrainers met een achterwielaandrijving zorgen voor een echte elliptische beweging van de pedalen en hebben een instelbare hellingbaan aan de voorzijde van het apparaat. Een crosstrainer met voorwielaandrijving moet scharnierende pedalen gebruiken om de natuurlijk stappen te simuleren en mist de instelbare helling die de crosstrainers met een achterwielaandrijving wel hebben. De meeste gebruikers hebben de neiging om voor een crosstrainer met een achterwielaandrijving te kiezen. Het belangrijkste voordeel van een apparaat met een voorwielaandrijving is de kostprijs; het maakt niet uit hoe goedkoop deze apparaten ook lijken, de scharnierende pedalen resulteren in een beweging die onnatuurlijk en ongemakkelijk voor de meeste consumenten is.

Zorg er ook voor dat de paslengte comfortabel is – sommige crosstrainers hebben een slaglengte van slechts 30cm wat te klein is voor een groot persoon, terwijl anderen wel zo lang als 45cm kunnen zijn. Als je een stap neemt die te kort is, zal dat zorgen voor een lastige, schokkerige beweging.

Het Selecteren Van Een Crosstrainer

Stel veel vragen. Neem tien minuten de tijd om de verschillende apparaten te testen. Je zult dan al snel een voorkeur voor console opties, de set-up en de frameconstructie ontwikkelen. Een simpele basis console moet minimaal de tijd, de afstand, het tempo van de snelheid en de intensiteit weergeven. De intensiteit kan handmatig worden bediend of kan, voordat je met je training begint, uit een menu van geprogrammeerde workout keuzes worden geselecteerd. Als je na je “proefritje” van tien minuten niet helemaal zeker bent, moet je het apparaat niet kopen.

Veiligheid

Het is essentieel dat je crosstrainer een solide constructie en een stabiel frame heeft om jou een veilige en effectieve workout te kunnen garanderen. De leuningen moeten zo worden geplaatst dat je trainingshouding rechtop is met je knieën iets achter je tenen. Naar voren buigen plaatst een grote hoeveelheid spanning op de rug en de polsen. Het gebruik van de leuningen om een deel van je lichaamsgewicht te ondersteunen, vermindert wel de effectiviteit van je training en het zorgt voor een verhoogd risico op letsel. Leuningen worden vooral gebruikt voor het evenwicht en/of bij een weerstandstraining. Lees alle instructies van de fabrikant om het meeste uit je apparaat te kunnen halen!

Andere Overwegingen

Gewicht/ruimte

  • Heb je de juiste vloerondersteuning voor het gewicht van het apparaat?

  • Wat is het maximale toegestane gewicht van het apparaat? De meesten zullen een maximum gewicht van de gebruiker van ongeveer 150kg hebben.

  • Bepaal je ruimte overwegingen:

–  Is de ruimte groot genoeg?

–  Is de vloer gelijk?

–  Is de hoogte van het plafond voldoende?

–  Wordt het apparaat periodiek opgeslagen? Zijn er wielen die het apparaat beweegbaar maken?

Onderhoud en duurzaamheid

  • Is het productiebedrijf betrouwbaar en gerenommeerd? Is het apparaat duurzaam, eenvoudig te monteren en gemakkelijk te onderhouden?

  • Ga op zoek naar een product dat onderhoudsvrij is. Een goed ontworpen apparaat heeft normale slijtage opgenomen.

  • Zit er een garantie op het apparaat? Zijn er lokale technici beschikbaar voor de service?

  • Ga op zoek naar een garantie die voorziet in een minimum garantie van een jaar op diensten en één tot drie jaar dekking op onderdelen.

  • Zorg ervoor dat je garantie ook elektronica en andere belangrijke onderdelen, zoals het weerstand-/remsysteem omvat.

Kracht, de prestaties en de werking
• Controleer de beschikbare moeilijkheidsgraad op de handbediening en de lijst van programma’s.

  • Is het mogelijk om de moeilijkheidsgraad van je training te verhogen als je conditie is verhoogd?

  • Controleer de kenmerken op het bedieningspaneel:

–  Is het makkelijk toegankelijk en gemakkelijk af te lezen?

–  Is het gebruiksvriendelijk?

–  Biedt het de informatie die voor jou van belang is (tijd, afstand, weerstand, calorieën etc.)?

  • Is het geluidsniveau aanvaardbaar?