Hoe verlies je 10 kilo met behulp van een crosstrainer?

Het doen van cardiovasculaire oefeningen zijn essentieel voor gewichtsverlies op de lange termijn. Niet alleen zul je zo calorieën verbranden, cardio verbetert ook je gezondheid en de functies van je lichaam. De crosstrainer is een populair apparaat dat een hoge intensiteit training met een lage impact kan bieden. In een uur kan iemand die rond de 80 kilo weegt tot 825 calorieën verbranden. Om 1 pond lichaamsvet te kunnen verliezen moet je een extra 3.500 calorieën verbranden. Als je 1 tot 2 pond per week verliest kun je met behulp van een crosstrainer in slechts 10 weken 10 kilo verliezen. Raadpleeg wel je arts voordat je begint met een nieuw programma voor gewichtsverlies of een nieuw trainingsplan.

Aanbevelingen voor oefeningen op een crosstrainer

Stap 1

Train vijf tot zeven dagen per week op je crosstrainer voor een significant gewichtsverlies van 10 kilo of meer. Dagelijkse trainingssessies zijn volgens de American College of Sports Medicine het beste om de meeste resultaten te kunnen zien.

Stap 2

Doe oefeningen met een matige tot hoge intensiteit tijdens elke training op je crosstrainer. Er is een positieve correlatie tussen de hartslag, de intensiteit en het aantal verbrande calorieën. Het is goed om te beginnen met een lichte tot matige intensiteit als je pas begint op de crosstrainer. Maar verhoog geleidelijk wel je intensiteit voor de beste resultaten.

Stap 3

Bouw je training op totdat elke sessie op je crosstrainer 30 tot 60 minuten duurt. Als je net begint, kun je beginnen met drie sessies van 10 minuten per dag. Je zult zo calorieën verbranden en geleidelijk aan je uithoudingsvermogen verhogen zodat je na verloop van tijd het maximale gewicht kunt verliezen.

Stap 4

Probeer verschillende programma’s op je crosstrainer en probeer te variëren in tempo en weerstand. Als je altijd dezelfde workout doet, zal je lichaam wennen aan de oefening en zal je vooruitgang vertragen.

Stap 5

Neem een hoge intensiteit interval training op in je workouts op de crosstrainer. Doe een warming-up van 5 tot 10 minuten in een matig tempo. Verhoog vervolgens de weerstand, de snelheid en/of de helling naar een zeer hoge intensiteit en houd dit 30 tot 90 seconden vol. Ga dan terug naar je basistempo en breng daarna opnieuw een matige intensiteit aan en houd dit één tot drie minuten vol. Door de intensiteit af te wisselen tijdens de duur van je training kun je meer gewichtsverlies bereiken.

Wat heb je hiervoor nodig?

Natuurlijk een crosstrainer!