Kun je met een crosstrainer ook volume opbouwen in plaats van alleen gewicht verliezen?

Crosstrainers werden in de jaren 1990 enorm populair en zijn eigenlijk sinds die tijd één van de meest populaire cardio-apparaten. Ze zijn ontworpen om je met een lage impact op je lichaam gewicht te laten verliezen en je cardiovasculaire gezondheid te verbeteren. Als je op een regelmatige basis gebruik maakt van een crosstrainer kun je je spieren een flinke workout geven in plaats van alleen fit en slank te worden. De crosstrainer zal echter niet je spieren in volume laten toenemen; het is een effectief hulpmiddel dat je kan helpen om je fitness-doelen te bereiken. Er zijn wel technieken die je kunt gebruiken om de resultaten van je cardio workout op een crosstrainer te maximaliseren.

Cardio apparaten en gewichtsverlies

Wanneer je een crosstrainer of een ander cardio apparaat gebruikt zullen er een paar veranderingen voordoen in je lichaam. Je hartslag en zuurstof consumptie zullen verhogen wat de gezondheid van het hart verbetert en ook je uithoudingsvermogen verhoogt, zodat je langer actief kunt zijn. Je calorieverbruik gaat omhoog wat je helpt om een gezond gewicht te behouden of om na verloop van tijd gewicht te verliezen. Het moderne leven kan sedentair zijn en cardiovasculaire oefeningen zijn een belangrijk hulpmiddel om de uren die je zittend besteedt, terwijl je aan het rijden bent, achter de computer zit of televisie kijkt, te compenseren. The American Heart Association raadt aan dat volwassenen minstens 150 minuten van matige cardio oefeningen per week doen.

Spierhypertrofie

Een ding dat de crosstrainer niet zal doen is je spieren omvangrijker maken, zelfs niet als je het apparaat hebt ingesteld op een hoge mate van resistentie. Voor spierhypertrofie of om je spieren te laten groeien, moet je weerstand hebben die zwaar genoeg is om storingen te veroorzaken. The American Council on Exercise zegt dat er meerdere sets van zes tot twaalf herhalingen met zware gewichten nodig zijn om meer spieren op te bouwen. Lichtere gewichten en meer herhalingen verhoogt je spieruithoudingsvermogen maar niet de grootte van je spieren. Omdat je op een crosstrainer honderden herhalingen met een lichte weerstand doet en niet voor die verstoring zorgt, kun je je spieren niet stimuleren om te groeien.

Haal het meeste uit je workouts met een crosstrainer

Een hoge intensiteit interval training of een HIIT is een van de meest effectieve manieren om vet te verbranden en voluit te profiteren van elliptische workouts. Uit een onderzoek onder deelnemers die deelnamen aan studies over HIIT bleek dat ze negen keer de hoeveelheid vet konden verbranden als de deelnemers die de cardio oefeningen deden met een constante snelheid. Profiteer tijdens jouw elliptische training van deze mega-vetverbrandende techniek. Doe gedurende vijf minuten een warming up en wissel dan de oefeningen af door te beginnen met een matige intensiteit cardio oefening van twee minuten gevolgd door een hoge intensiteit cardio oefening van één minuut. De ACE meldt dat slechts drie of vier van deze intervallen genoeg zijn om je vetverbranding flink te verbeteren.

Houd het veilig

Neem voordat je een hoge intensiteit interval training toevoegt aan je workout routine contact op met je arts. Als je je zwak of duizelig voelt tijdens het doen van je workout, stop dan onmiddellijk. Crosstrainers zijn lage impact apparaten; je mag geen pijn in je knieën, heupen of rug voelen. Ga nooit verder met trainen als je een scherpe pijn voelt. Houd je rug recht tijdens je trainingen en zorg ervoor dat je houding neutraal is. Vermijd voorovergebogen staan en stel het apparaat anders in als dat nodig is om ervoor te zorgen dat je een rechtopstaande positie behoudt.